Treceți la conținutul principal

Realizari romanesti in materie tehnologica



România a fost una din primele ţări din lume care a introdus automobilul în trafic chiar din momentul în care acesta a început să fie construit. Încă din 1885, în Bucureşti existau 2 automobile cu aburi care transportau marfă şi erau construite de compania franceză Gardner Serpollet.
            Primul automobil înregistrat în Cartea de Aur editată de Automobil Club Român (ACR) a fost un automobil-vagon construit de Peugeot cu un motor de 4 HP putere. Maşina a fost importată în 1889 de către Barbu Bellu din Bucureşti. Aceeaşi sursă arată că în 1895 trei oameni din Craiova au adus în ţară 3 automobile-vagon de tip Benz cu motor de 12 HP. Un an mai târziu, alte 3 auto-vagoane au fost distribuite în oraşe diferite: un Peugeot în Bucureşti, un Rochet-Schneider în Tecuci şi o tricicletă Bolle în Fălticeni. Una din maşinile vechi americane a apărut pe străzile Bucureştiului în 1898. A fost construită de către atelierele E.R. Olds, care a au început să producă maşini cu un an mai înainte.
           
                                Dacia

Pana in 1966, cand guvernul de atunci a lansat o licitatie pentru productia de autoturisme de clasa medie, cu o capacitate cuprinsa intre 1.000 - 1.300 cmc, pe strazile Romaniei circulau doar vreo trei mii de masini, evident din import. Autoritatile de atunci doreau sa construiasca o fabrica pentru productia in serie a 40.000-50.000 de exemplare anual. Interesate de licitatie au fost atunci mai multe companii europene: Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. Specialistii au luat in considerare mai multe prototipuri: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris. Pentru ca era considerat cel mai ieftin si nu avea nevoie de cheltuieli foarte mari pentru linia tehnologica, autoritatile romane au ales modelul Renault 12. Numai ca acest model se afla inca in faza de prototip in Franta, urmand sa fie lansat in 1969, in timp ce contractul dintre Renault si guvernul roman a fost semnat in 1966. S-a ales o solutie de compromis: pana la lansarea Renault 12, urma sa se asambleze in Romania alt model. Prima varianta ar fi fost modelul Renault 16, dar, din cauza costurilor prea mari, s-a hotarat demararea productiei pentru modelul Renault 8 - batrana Dacia 1100. Fabrica de la Pitesti a fost construita intr-un timp-record, doar un an si jumatate. La 1 iulie 1968 a inceput testarea instalatiilor si a liniei de productie si, pe 3 august 1968, prima Dacie 1100 a vazut lumina zilei.
În era comunistă, în locul unde se fabrică Dacia erau două linii de producţie, una pentru România şi una pentru export (acelaşi model, dar cu piese superioare). Este cunoscut faptul că mulţi români din apropierea graniţei ungare şi-au cumpărat maşina din Ungaria şi au condus-o înapoi acasă.
Primul autoturism fabricat in Romania - oferit familiei Ceausescu
Bineinteles, primul autoturism fabricat in Romania a fost oferit cadou familiei Ceausescu. Pe motor, amplasat in spatele vehiculului, se afla o placheta din platina, cu omagii adresate lui Nicolae Ceausescu. In prezent, masina se afla in posesia Automobil Clubului Roman (ACR). Fabrica de la Pitesti a fost inaugurata pe 20 august 1968, moment in care a demarat productia in serie a Daciei 1100. Producerea masinii consta de fapt in asamblarea si vopsirea caroseriei aduse din Franta, montarea pieselor de import si testarea modelelor iesite de pe linia de fabricatie. Fata de Renault 8, Dacia 1100 nu prezenta modificari semnificative. O sigla cromata cu numele "Automobile Pitesti" era amplasata intre faruri. Interesant este faptul ca modelul Dacia 1100 a fost conceput de fapt special pentru raliuri, desi nu "prindea" mai mult de 130 la ora. Daciile 1100 au fost produse pana in 1971, perioada in care circa 37.546 de exemplare au aparut pe drumurile Romaniei. Chiar daca a fost produsa in serie mica, si astazi, la 38 de ani de la lansare, "bunica" masinilor romanesti mai poate fi vazuta inca in circulatie.
Dacia 1300 s-a nascut in august 1969
Timp de doi ani, in fabrica de la Pitesti au convietuit cele doua modele. Incepand din august 1969, a aparut o noua masina: Dacia 1300. Ca si la evenimentul de ieri, Dacia 1300 a fost lansata simultan la Bucuresti si la Salonul Auto de la Paris - sub denumirea Renault 12. La inceput, acest model era fabricat in Romania cu piese importate din Franta, urmand ca apoi si piesele sa fie produse in tara. In numai un an, noua masina era disponibila in trei variante: 1300 standard, 1300 super si 1301. Modelul 1301 era destinat exclusiv membrilor de partid. De asemenea, Renault 20 era asamblat in Romania sub denumirea de Dacia 2000, destinat exclusiv conducerii de partid si capilor Securitatii, fiind disponibil in culori inchise: negru si bleumarin. In 1973 a demarat productia modelului break. Incepand din 1979, la Targul Auto din Bucuresti, modelele Dacia 1300 au fost "rebotezate" cu indicativul 1310, dupa mici cosmetizari: o noua masca frontala cu 4 faruri rotunde si stopuri noi. Dupa 1983, modelul 1310 a fost la randul sau "renovat", introducandu-se si cutiile cu 5 viteze. Modelul 1310 a fost exportat in America de Sud, Anglia si Canada.
Un experiment esuat - Dacia 500 Lastun
Un experiment esuat a fost incercarea de a crea o masina mica, ieftina si de oras. DACIA 500 - LaSTUN a fost proiectata si s-a construit la Timisoara, in serii mici. Dupa 1989, fabricarea acesteia a fost abandonata din cauza lipsei totale de fiabilitate. In 1996, tot la Salonul Auto Bucuresti, gama masinilor fabricate la Pitesti s-a reinnoit dupa 13 ani. DACIA NOVA a fost prima masina al carei design a fost realizat la Pitesti, exclusiv de catre experti romani. Un moment de cotitura in istoria Daciei a fost preluarea de catre grupul Renault, in anul 1999, a uzinei de la Pitesti.
Primul model lansat sub noul patronat a fost SuperNova, care a intrat pe piata in 2000. Acest model preia caracteristicile Daciei Nova, cea mai importanta imbunatatire fiind introducerea cutiei de viteze folosite pentru Renault Clio. Renault a castigat cursa pentru achizitionarea producatorului roman de automobile dupa ce acesta era sa intre pe mainile concurentului direct, Peugeot. In 1991, dupa discutii preliminare cu o serie de producatori, Dacia a anuntat ca a deschis negocierile cu grupul Peugeot-Citroen pentru productia unui nou autoturism. Grupul avusese deja un prim contact cu piata romaneasca, dupa ce, in anii '70, Citroen a pus bazele fabricii Oltcit de la Craiova. Negocierile dintre Dacia si grupul francez s-au intrerupt deoarece cel din urma nu era interesat decat de deschiderea unei linii de asamblare pentru modelul Peugeot 306, cu o capacitate limitata la 10.000 de modele anual.
 Solenza este o maşină derivată din Nova, care începe să se încadreze în necesarul de calitate al pieţii maşinilor.
În septembrie 1999, Dacia a fost cumpărată de grupul Renault, care a anunţat că va lansa sub acest brand în 2004 modelul X90. Cu Renault, Dacia are şansa de a se dezvolta pe pieţele din Europa Centrală şi de Est.
Dacia aparţine grupului Renault. În 2004, Dacia producea modelele Logan şi Solenza. Dacia Logan este vândută pe anumite pieţe externe şi sub marca Renault.
Dacia a vândut 53.000 de vehicule în 2002, din care mai mult de jumătate în România, iar restul în alte pieţe est-europene, ca Ucraina, Republica Moldova, Rusia, Turcia şi Bulgaria.
În 2004 a fost lansată Dacia Logan, o maşină cu un design complet nou. La sfârşitul lui 2005, noul model Dacia a fost proclamat „debutul anului“ în Republica Moldova. Dacia a livrat în 2006 163.899 de unităţi din care 143.241 vehicule de persoane şi 20.658 vehicule utilitare. Aproape 135.000 de clienţi au devenit în 2005 posesori ai unui automobil Logan în cele 39 de ţări în care este comercializat, în prezent, acest model. În România, Dacia Logan s-a bucurat de un succes foarte mare, înregistrând 88.275 unităţi în 2005.[1]. Modelul Logan a fost lansat pe piaţa moldovenească în aprilie 2005, înregistrând până la începutul anului 2006 vânzări record de 400 de unităţi

Pentru prima dată în istoria sa, Dacia dezvăluie la Salonul de la Geneva 2006 un show-car realizat de către Departamentul de Design Renault. Dezvoltat în jurul temei sporturilor de iarnă, acest show-car prefigurează o nouă versiune de caroserie Logan.
Logan Steppe Concept prezintă elemente de caroserie robuste. Jocul de culori exprimă o vocaţie convivială şi ludică iar materialele utilizate oferă ocupanţilor confort şi senzaţia de căldură. La acestea se adaugă un aspect de SUV, în care nici un detaliu nu este inutil, echipamente practice şi în acelaşi timp simplu de utilizat, precum şi un spaţiu interior şi o luminozitate excepţionale.
Cu Logan Steppe Concept, niciodată libertatea şi modularitatea nu au fost atât de accesibile.
                                   



                                             DAEWOO
În noiembrie 1994, Daewoo a stabilit facilităţile producţiei în România, devenind cel mai important investitor străin al ţării. Baza trecută a industriei automobilistice a fost pentru Daewoo, unul dintre motive de a începe în România.
Olcit Craiova a început ca o aventură de îmbinare între guvernul român (64%) şi Citroen (36%) în 1976. Producţii în Fabrica de asamblare a început în 1981. Această Fabrică cu un nivel egal cu cele vestice, a fost construită pentru producerea a mai mult de 100.000 de vehicule/an. Aria construcţiilor atingea 35.000 sqm. Noua cameră de îmbinare a vopselei a fost construită în 1997 şi tot atunci noua topitorie de aluminiu. Dintre cele 50 de clădiri, 228000 sqm sunt marcate pentru producţie atelier de presiune, atelier de munca manuală, atelier de vopsitorie, T/C final, motorizare şi T/A, atelier cu anumite caracteristici şi topitorie de aluminiu.
            Compania Automobile Craiova S.A. – cu capitalul de stat complet câştigat – era stabilită prin hotarârea de guvern nr. 499/1991 ca un rezultat al desenării campaniei Citroen de la aventura de articulaţie Olcit S.A. Produsul de cooperaţie dintre Automobile Daewoo România SA este prima din triunghiul producţiei de motoare est-europene Daewoo – celelalte sunt în Polonia şi în Republica Cehă – pentru a merge formal în operaţiune. ARD SA care acum are o nouă capacitate de producţie de 100.000 unităţi se aşteaptă să producă şi pentru piaţa românească cât şi pentru ţările apropiate.
            În 1995, Daewoo a capturat un întreg 90% al pieţei importului auto-român cu maşina importată de la facilităţile Daewoo din Coreea. Daewoo se aşteaptă să investească un total de 800.000.000 $. În facilităţile române se asigură suport tehnic şi financiar componentelor comerciante coreene pentru a aduce localizarea componentelor producţiei până la un întreg procent de 80% până în 2000. Daewoo a început să renoveze facilităţile existente cu sisteme de producţie în masă avansate şi începând cu martie 1995 a decarpit mai mult de 1000 de motoare româneşti şi muncitorii de producţie către facilităţile lor coreene pentru antrenare..
                                                INCEPAND.....
Prima maşină asamblată în România a fost maşina cu motor Nexia Ladett.Motorul ei are patru cilindri în linie: 1.498 cc, 80 cai putere, cu multe puncte de injectare cu combustibil. Nivelul de consum este de 7,8% la 120 Km/h şi viteza maximă de 176 Km/h.
            Aplicările Cielo GLX au adăugat stilul aerodinamic salonului clasic cu patru uşi. Liniile lui subtile si curbate ascund un interior spaţios şi luxos descris astfel: Motorul de 1,5 litri; 1,6 valve identice îi dă Cielo-ului GLX performanta reala, în timp ce ABS, perna de aer a şoferului şi uşa-partea de protecţie pentru raze ii da trasături de siguranţa moderna care marchează aparenţa sa. Dacă apreciezi clasicul modern, atunci Cielo GLX este tipul tău de maşină. A doua maşină asamblată în România era Daewoo Espero. Avea 3 tipuri de motoare: GLX-1498cc 90 cai putere, 16V DOHC; CDI –1796cc 95 cai putere, 8V SOHC şi CDXI 1998 cc 105 cai putere, 8V SOHC. Cutia de viteze manuale sau opţiune automată.
            A treia maşină asamblată în România a fost Tico. Aceasta este o mini maşină cu un motor MPFI de 0,8 litri. Tico a fost prima mini-maşină din Koreea. Oamenilor care cumpărau mini-maşini în Koreea le erau date beneficii speciale de către guvern, precum excepţii pe care le plăteşte dacă ai 2 maşini, sau sa poţi parcă în locuri unde alte maşini nu pot sau taie drum mare departe de jumătate.
            Designul aparţine Italdesign din Italia, care deasemenea a mai creat şi alte maşini Daewoo ca şi Fiat Cinquental (nu vechiul 500) care arată aproximativ ca Tico. Viteza maximă pentru genul de maşini este de 85 m/h, ceea ce înseamnă că n-ai vrea să atingi această viteză însă este chiar să parcurgi în jurul oraşului.
            DAMAS-ul considera aceste nevoi ca ritmul vieţii urbane şi astfel volumul minim de distribuţie al sistemelor a devenit mai complex. Acesta amestecă distribuţia materialelor şi nevoile ambilor pasageri cu confort şi comoditate. Prin maximizarea eficienţei spaţiului, pe bancheta din spate pot încăpea 7 persoane confortabil. Din clipa în care păşeşti într-un DAMAS îţi dai seama că este ceva nou şi interesant.
            Pe lângă inteligentul stil, eficienţă şi confort total, DAMAS-ul este total silenţios cu emisii joase provenind dintr-un puternic motor cu benzină şi uşor de condus cu un superb sistem de suspensii.
            Noile tipuri de camioane Avia pot satisface cele mai diferite nevoi şi cele mai pretenţioase cerinţe de calitate. Avia este plin de surprize. Toate sunt conduse de acelaşi tel: - să servească utilizatorului mai mult şi rentabil.
            Mult mai rezistent. Orice profesionist poate aprecia cea mai mică îmbunătăţire a calităţii vieţii din camion, sau rezistenţei împotriva oboselii în afara maşinii. A60 si A75 sunt în acest sens, maşini nou nouţe. Bata şasiului stăpâneşte bine greutatea maşinii, îmbunătăţeşte proprietăţile mecanice şi scade rata posibilităţii creării accidentelor. Împreună cu un motor şi mai puternic şi elastic contribuie la munca mai economică productivă şi eficientă.

Începând din 1999 erau făcute noile tipuri de maşini si anume: Matiz, Nubira si Leganza.
            Matiz este o mini maşină cu 0,8 litri MPFI care produce 52 cai putere. Are 137,8 în. lungime, cu 91,9 în baza roţilor, greutate de 1800 lbi. Deţine premiul de best seller în Koreea şi Italia.
Nubira este o maşină compactă cu 1.5 sau 1.8 DOHC motor ce produce 134 cai putere. Are lungimea de 176 inch. şi 101.2 la baza roţilor. Există două tipuri fabricate în România.
            Nubira ca nume înseamnă a zbura, a fi în aer, într-un loc îndepărtat sau să acopere un spaţiu larg sau în jurul lumii.
            Compania Daewoo susţine că a numit maşina Nubira în speranţa ca vânzările vor ajunge în toată lumea.
            Pe 1 nov. 2000, Daewoo România a lansat pe piaţă un model: Nubira II. Cu un design spaţios şi dinamic, Nubira II este caracterizată de o fineţe remarcabilă, cel mai mic zgomot, confort şi multe alte opţiuni valabile. Experţii Daewoo au remodelat interiorul maşinii adăugând mai mult aerodinamism maşinii. Modelul are o stabilitate de viteză grozavă. Şofatul fiind o adevărata plăcere şi siguranţă în cazul accidentelor fiind mult îmbunătăţită.
            Modernizarea farurilor a îmbunătăţit eficienţa condusului în timpul nopţii sau în condiţii meteorologice nefavorabile. Atunci când au modelat noul interior al maşinii, specialiştii au avut în vedere îmbunătăţirea confortului şoferului în concordanţă cu cele mai severe norme impuse de SUA şi UE. De aceea unele schimbări au redus unele mişcări ale şoferului inutile cu un grad ridicat de periculozitate şi risc, contribuind astfel şi la clasa maşinii. Noul panou instrumental cu un modern design include un kilometraj şi un ceas digital uşor de văzut şi o a aerului condiţionat permite accesul şoferului dând astfel siguranţa. Schimbătoarele pentru oglinzi sunt acum în partea ştangă a şoferului. Pentru siguranţa, în special în cazul coliziunilor, forţa pungii cu aer a fost redusă cu 15%. Pericolul pentru rănile la cap a fost diminuat prin rearanjarea pilonului din acoperiş folosindu-se materiale speciale. Centura de siguranţa fixată în 3 puncte existând şi pentru o a treia persoană în mijlocul banchetei din spate îmbunătăţind astfel siguranţa pasagerilor. Înăuntru, zgomotul maşinii este redus. Acesta a fost eliminat prin placa de suport din faţa motorului, prin placa de izolare din podeaua maşinii. Pentru reducerea zgomotului supapele de admisie şi de evacuare al aerului. Pentarul pentru aprindere permite un schimb dinamic în funcţionare a parametrilor, indiferent de calitatea combustibilului.
            Piesa de mijloc a companiei Daewoo este Leganza. Numele vine dintre combinaţia cuvintelor Elegană si Forţă şi seamănă şi cu un cuvânt coreean “Persoană puternică”.
            Leganza CDX-E îmbină sistemul de conducere PHILIPS CARIN cu un real mod de divertisment în maşină, CD player cu 10-CD-uri automat, tapiţerie din piele, aliaj de 15 inch la roţi şi un mat luxos. Puterea maşinii constă în 132 cai putere dublată cu peste 16 valve, motor de 2.0 litri cu viteza maximă de 128 mph cu 0-60 mph in 10.0 secunde
            Tacuma este o expresie africană pentru un stil de viaţă bucuros şi noua maşină se ridică la înălţimea cuvântului din toate punctele de vedere. Cu o imagine îndrăzneaţă din Italia şi un interior spaţios, Tacuma este o gură de aer în categoria MPV. Liniile îndrăzneţe şi fine dau o notă de eleganţă sportivă a spaţioasei şi totuşi compactei Tacuma. Este un automobil practic şi multi-funcţional cu confortul şi eleganţa unei maşini de salon. Atât acasă cât şi pe stradă, aşa cum puteţi observa arată mai mult ca o maşină sportivă decât una sofisticată. Înăuntru, designerii au împins flexibilitatea ţinutei la o nouă limită fără a compromite confortul. Cele două versiuni 1.6 si 2.0 au fost create în aşa fel încât să acorde maximum de confort spaţiu si flexibilitate.
            Într-o Tucama pot cu uşurinţă să încapă 5 persoane cu bagaje făcând-o ideală pentru cei care au nevoie de schimbare sau care insistă în legătură cu stilul de conducere. Daewoo au apelat la Porche Germania în legătură cu îmbunătăţirea sistemului de suspensii.
            Rezultatul este ceea ce vă place să numiţi „cea mai sportivă maşină a clasei”, un MPV a cărei sportivitate se extinde mult dincolo de stilul Oricum, tot acest amestec a siguranţei şoferului a fost păstrat în mintea imaginilor. Tacuma a fost supusă la 120 de accidente şi 210 teste cu ciocanul pentru a se asigura că va atinge cel mai înalt nivel de protecţie. Airbag-urile sunt de asemenea stabile la acelaşi standard.
            În timp ce confortul a fost prima ţintă, designerii nu au compromis spaţiul pasagerilor. De exemplu micul ţarc pentru spate al pasagerilor a fost inclus în spatele foarte ajustabil al scaunelor. Oriunde te-ai situa poţi observa o foarte inteligentă şi propice flexibilitate.
            Pe cât de flexibilă pe atât de confortabilă, meritele Tacumei sunt remarcabile -374 litri de spaţiu ocupabil, 1425 de litri spaţiu, se obţin prin plierea scaunelor şi chiar mai mult prin scoaterea lor totală.
            La pachetul de după vânzări Daewoo rămâne lider.
            Viitorul maşinilor este aici
            Tacuma deschide larg uşa şoferilor irlandezi, ei vor paşi în unul dintre cele mai rare evenimente din zilele noastre : o promisiune devenită realitate din partea concernului Daewoo pentru voi : TACUMA – deosebită şi fără griji.

           






Profilul actualei companii a fost determinat în 1956 când primul autobuz de pasageri a fost construit pe un şasiu de camion. La început maşinile au fost numite TV (de la Tudor Vladimirescu) mai târziu numele s-a schimbat în ROCAR.
            În 1957, programul de fabricaţie a fost mărit pentru a include troleibuze, dube, ambulanţe şi camioane mici, bazat pe design-ul şi concepţia propriei companii.
            În 1971, prin achiziţionarea unei licenţe MAN autobuzele şi dubele au fost diversificate şi fabricaţiile producţiei au fost sporite simţitor. Acesta a fost primul pas în introducerea marilor tehnologii.
            În prezent activitatea de producţie este structurată după cum urmează :
-       presarea şi ascuţire
-       sudarea
-       protecţia împotriva ruginii şi vopsirea metalelor
-       asamblarea finală şi testele de calitate
În afara acestor producţii si facilităţile asamblării, ROCAR are facilităţi auxiliare ca componentele de rezervă depozitate, divizia de testare şi experienţe, magazinul de reparare a maşinii.
     Controlul de calitate este furnizat de un departament special, cu personal bine calificat.
     O caracteristică importantă este ceea ca majoritatea vehiculelor construite aici sunt concepute şi create de proprii ingineri de design, în interiorul fabricii.
     Activitatea de export a început în 1968, cu mare succes. Astăzi ROCAR are echipament modern şi linii de asamblare cu parteneri de afaceri în ţări ca : Rusia, Ungaria, Bulgaria, Columbia, Ecuador, Uruguay, Cuba, Chile.
Autobuz Rocar
                                                Roman
            La începutul anilor 50 flota de camioane a inclus produsul sovietic ZIS 5 si 12 modele, ca şi cele ramase după WWII. Întreţinerea acestor camioane a provocat probleme din cauza numărului si diversităţii părţilor de rezervă necesare. Aşadar, flota de camioane naţionale a trebuit să fie înlocuită de un singur tip de camion, care cerea reducerea numărului pieselor de rezervă. Pe lângă camioanele existente ei au ales tipul ZIS 120, cu o structură simplă şi puternică, apropiat cererii noastre de folosire. Uzina Steagul Roşu din Braşov a fost aleasă să producă camionul. Un prim producător numit ASTRA, avea capacitatea de a produce oţel şi experţii necesari. În 1934, primul grup de camioane SR 101 a ieşit din fabrică. Modelul de camion SR 101 era un produs foarte puternic, uşor de condus. Avea combustibil, 4 viteze, 6 cilindri si 555 cai putere.
            Era o construcţie la standardele anilor 1935-1938.Capacitatea de încărcare era de 4 tone şi viteză maximă de 65 Km/h. În 1958 ei s-au decis să producă un nou model, deoarece SR 101 nu mai corespundea standardelor internaţionale de trafic.
            Alegerea a fost pentru un camion cu motor cu combustibil V8 şi cabina sa a fost creată la uzina Chausson din Franţa. Primele camioane V8 SR 131 au fost produse în vara anului 1960 în 2 modele : Carpaţi de 3 tone şi Bucegi de 5 tone. În general, acele camioane au inclus toate elementele tehnologice din Vest ale vremii. Sortimentul a fost complet în 5 ani de următoarele versiuni ; toate roţile de cursă, vehicule militare, vehicule lungi, macarale, taxiuri înaintate. Motoarele diesel Torpedo, Perhins si Mercedes au fost folosite pentru produsele de export.
            În 1967, în timp ce modelele Carpaţi si Bucegi au devenit demodate, o licitaţie a fost lansată pentru un nou model ce prezenta următoarele specificaţii : capacitate de greutate 12-18 tone, motor diesel, cabină înnoită, respectarea standardelor CEE-ONU. Bussing, Mercedes, MAN si UNIC s-au întrunit să construiască după ce au luat în considerare ofertele, şi decizia era de a semna contractul cu compania WEST – German MAN. Contractul a dus la construirea licenţiata a două modele de camioane : mediu 135 hp şi greu 215 hp, capacitatea de greutate de până la 36 tone. Deasemenea a asigurat producerea a 8 tipuri de autobuze de oraş, suburban, intercity şi versiunea turism. Contractul nu a inclus construirea camioanelor speciale, aşa că un nou model a fost creat – DAC- cu şasiu ROMAN, care a folosit un design îmbunătăţit. Camioanele speciale au fost create pentru a fi folosite de pompieri, camioane de armată sau ca, camion-tanc.
            În 1976 INMT a produs noul motor V8 360 hp în cooperare cu compania australiană ANL. Uzina din Braşov a început să schimbe cabinele şi să folosească motoarele importate de la Renault.
            În 1999 camioanele Roman au ieşit pe locurile 2 si 3 în « Raliul Tunisiei ». Nou pentru 2002 este modelul Millenium cu cabină neconstruită.

                            
                                   

Comentarii